شعرِ خداحافظی

امروز که بلاگ ها را باز کردم و به معمول های صبحانه سری زدم دیدم بلاگ تجربه ها شعری از سرگی یسه نین را که استاد باختری ترجمه کرده، گذاشته است. من این شعر را سالها پیش وقتی سپید موی مهربان خودم هنوز زنده بود خوانده بودم و ازش سخت خوشم می آمد. بیت اول شعر که بار حافظه و گوشم شده بود و در آن سالهای دوری آنرا بارها با خود زمزمه کرده بودم

ایا سپید موی مهربانِ من
هنوز زنده ای؟
!درود بر نگاهِ دلنوازِ عاشقانه ات

دلم ازين اميد مي تپد که باز
بسوی خانه رهسپر شوم
و با نوازشِ تو صبحدم
زخواب ديده وا کنم

شعر از سرگی یسه نین/برگردان واصف باختری-

امروز این شعر را در بلاگ تجربه ها دو سه مرتبه دیگر خواندم و دیدم رنگی دیگری دارد -که طبیعی است. ولی هنوز سخت دلنواز و گوش نواز و موزون و زیبا و درد آلود است. بحق که مترجم حق شعر و شاعر اصلی را ادا کرده

* * *

در ضمن بلاگ تجربه ها اشارتی دیگر هم در باب شعرِ زیبا و درد آلودِ خداحافظ گلِ سوری از مرحوم قهار عاصی گذاشته بود و اینکه شعر اصلا از سیاهسنگ است. در اصل صحبت از دو شعر است و من که تصادفا هردو شعرِ خداحافظی ِ هردو شاعر را خیلی می پسندم و هردو را بار ها در این جا نقل کرده ام، کمی به تردید افتادم و آمدم ببینم. شعر اولی بلند تر است و تحت عنوان حداحافظ سرودهء صبور سیاهسنگ. دومی کوتاه تر و از مرحوم قهار عاصی، که این یکی را فرهاد دریا هم کمپوز زیبایی کرده. باب ِ وضاحت فکر کردم اینجا دو باره بیاورم بد نیست

خدا حافظ

به جایی می روم اما نمی دانم کجا، این گونه آواره
نمی دانم، ولی شاید برای من به این زودی شقایق ها نمی خندند
و هد هد بر نمی گردد

پرستو ها! شما بیهوده می خوانید
تلاش و جستجو تان را رواق خانه پاسخ نیست
خدارا دست بردارید ازین دیوار و سقف و پشت و پهلو ها
!خدا حافظ گل لاله – خدا حافظ پرستو ها
ء
زمین سخت آسمان دور و هوا تا عرش باروتی
نه زمزم بهر ما پاک است و نه گنگا به هندو ها
!خدا حافظ گل لاله – خدا حافظ پرستو ها

بر گرفته از شعر “خدا حافظ” نوشته صبور سیاه سنگ-

خدا حافظ گلِ سوری

کبوتر های سبزِ جنگلی در دوردست از من
سرود سبز می خواهند
من آهنگ سفر دارم
من و غربت، من و دوری
خدا حافظ، گلِ سوری

قهار عاصی-

* * *

شاید بودن در اینجا -شاید هم بودن در کل- همیشه همراه با جدایی و دوری و انواع تبعید و خداحافظی همراه است، و خداحافظی شاید پس منظرِ هر رابطه یست که دیر یا زود خواهد گسست. شاید از همین سبب است که شعر های خدا حافظی جاذبه و درد خاص خود را دارند و نوستالژی بر انگیز اند. من که از این دو سه شعر خدا حافظی و آن یکی که شفیعی کدکنی سروده (به کجا چنین شتابان) و مقاله های ادوارد سعید در باب دوری و تبعید و بیجایی و بیگانه گی و غریبه بودن خیلی خوشم می آید. شاید هم این زنده گیِ -به قول دوستی- جَت مانند من است که مرا اینهمه مجذوب تِم دوری و درد کرده

به کجا چنین شتابان

به کجا چنین شتابان؟ گون از نسیم پرسید
دلِ من گرفته زینجا، هوسِ سفر نداری؟
زغبار این بیابان
همه آرزویم اما… چه کنم که بسته پایم

به کجا چنین شتابان؟
به هر آن کجا که باشد به جز این سرا سرایم
سفرت به خیر اما تو و دوستی خدارا
چو از این کویر وحشت به سلامتی گذشتی
به شکوفه ها به باران
برسان سلام مارا

شفیعی کدکنی-

~ by safrang on July 2, 2009.

4 Responses to “شعرِ خداحافظی”

  1. salam, maa sher aasi ra mishnaakhtim wali az syasang ra ne ,sepaas wa sabz bmanid

  2. ممنون همیشه ی عزیز،
    اشتباه من از آنجا ناشی شد که دوستی با لجاجت اصرار داشت “خدا حافظ گل سوری/ خداحافظ پرستوها” از قهار عاصی است. من این خداحافظی با پرستو ها را دقیق به یاد داشتم که سیاهسنگ سروده بود، و شعر خداحافظی عاصی را تا امروز نخوانده ام و آهنگ دریا را هم نشنیده ام.ممنون که روشن کردید مسأله را.

  3. درود، شعر عاصی یکی از شعر هاییست که همیشه دوستش داشته ام. ترجمهء شعر از استاد واصف باختری هم عالی بود

  4. سلام به همه دوستان.ممنون.من 3تا شعر اول رو نشنیده بودم.حتی اسم شاعراش را علی رقم اینکه شعر زیاد می خونم.اگه بی ادبی نباشه منم چندتا شاعر معرفی کنم چون شعراشون فوق العادست.پل الوار شاعر سورئالیست.مارگوت بیگل که عرفانی و عشقیست.خیام برزگ.شادروان احمد شاملو.فریدون مشیری.و ریلکه …..با آرزوی شادی واسه همه ی شاعرا وعاشقان شعر….ممنون

Leave a Reply

 
