و خدایی دیگرگونه آفریدم

من بینوا بندگکی سر براه نبودم
و راه بهشت مینوی من
بزروطوع و خاکساری نبود

مرا دیگر گونه خدایی می بایست
شایسته آفرینه ای
که نواله ناگزیر را
گردن کج نمی کند

و خدایی
دیگرگونه آفریدم

*
از سرود ابراهیم در آتش-
سروده احمد شاملو

~ by safrang on August 4, 2008.

6 Responses to “و خدایی دیگرگونه آفریدم”

  1. همیشه ی عزیز
    ” بزرو” را به گونه یی تایپ کرده ای که گویی با سه کلمه ی بزر و طوع و خاکساری روبروییم. شاید بگویی این هم شد گپ؟
    ترسیدم کاظمی گریبان ات را بگیرد
    شادکام باشی.

  2. سلام هاتف عزیز – همانطور که گفته ای درستش کردم. حال فقط اگر معنی این بزروی لعنتی را می فهمیدم دیگر کاظمی سرم هیچ حرفی نداشت

  3. راستی، حال که روی همین موضوع حرف می زنیم، بهتر است “سروده/نوشته احمد شاملو” نوشت یا “سروده ی/نوشته ی احمد شاملو”؟

  4. همیشه ی عزیز
    بز در رفتن از راه های صعب و پر پیچ و خم شهرت دارد. گذشتن از چنان راه هایی البته که مهارت می طلبد. مثلا گاه بز بر سلنگلاخ هایی بالا می شود که بعدا نه خود می تواند از آن پایین بیاید و نه کسی می تواند کمک اش کند. این را چوپانان خوب می دانند. این را آوردم تا کانتکستی محلی برای ترکیب بزرو آورده باشم. نمی دانم چرا این ترکیب مصرع معروف ” جریده رو که گذرگاه عافیت تنگ است” را به یادم آورد.

    در مورد سروده و سروده ی یا نوشته و نوشته ی عرض شود که من نوشته ی و سروده ی را ترجیح می دهم . من طرفدار کسره ی اضافه میان کلمات هم هستم و در این مورد مقلد داریوش آشوری ام . داریوش ِ آشوری . شادکام باشی.

  5. همیشه عزیز درود! امید که شاد وشکوفا باشید. مهربانی فرموده ایمیل تان را برایم بفرستید. ایمیل من این است: sharifsaiidi@yahoo.com

  6. […] a different kind of deity now that i have been deprived of the infinite joys of typing in farsi, here is a shamlou poem i posted on here exactly a year ago today: و خدایی دیگرگونه آفریدم […]

Leave a Reply

 
